Anksiyete (Kaygı) Bozukluğu

Kaygı, korkudan farklı bir kavramdır. Kaygı, nedeni belirli olmayan bir tedirginlik, huzursuzluk hali olarak tanımlanabilir. Anksiyete yaşayan kişi bu durumu "kötü bir şey olacakmış hissi", “ölecekmiş..

Anksiyete (Kaygı) Bozukluğu

Kaygı, korkudan farklı bir kavramdır. Kaygı, nedeni belirli olmayan bir tedirginlik, huzursuzluk hali olarak tanımlanabilir. Anksiyete yaşayan kişi bu durumu "kötü bir şey olacakmış hissi", “ölecekmişim gibi”, “rahatsız edici bir endişe hali" ya da "nedensiz bir korku" şeklinde ifade eder. Bu kaygı haline sıklıkla bedensel yakınmalar da eşlik etmektedir.

Anksiyete sık görülen bir durum olup her zaman rahatsızlık belirtisi değildir ? Sınav anında yaşanan kaygı, iş görüşmesi, düğün sırasında olabilecek kaygılar gayet olağan kaygılardır.
    Huzursuzluk, gerginlik, tedirginlik, sıkıntı
    Kalp çarpıntısı, göğüste daralma hissi
    Ağız kuruması
    Dikkatini toplayamama ve bir konu üzerine yoğunlaşamama
    Uyku bozuklukları (özellikle uykuya dalamama), kaslarda gerginlik
    Kolay irkilme, tetikte olma (her an bir şey olacakmış hissi, kötü bir haber gelecekmiş gibi)
    Baş ağrısı, baş dönmesi, başta uyuşma ve sersemlik hissi
    Kulaklarda uğuldama, çınlama, görme bulanıklıkları
    Mide-bağırsak bozuklukları (bulantı-kusma), ishal-kabızlık
    Vücutta uyuşmalar, karıncalanmalar, elektriklenme hissi
    Sık idrara çıkma, idrar yapmaya rağmen tam yapmamış hissi
Öncelikle şunu belirtmekte fayda var. Bu tür belirtileri her insan hayatının belirli bir döneminde geçici süre yaşayabilir, bu rahatsızlık anlamına da gelmeyebilir. Ancak kişi, bu tür belirtileri günün önemli bir kısmında yaşıyor (veya her gün değil ama ayın önemli bir kısmında yaşıyor), bu durum kişinin günlük hayatını ve diğer insanlarla ilişkisini etkiliyor ve durum 6 aydan fazla süredir devam ediyorsa anksiyete bozukluğundan söz edilebilir.
    Ailesinde anksiyete bozukluğu olanlar
    Kadınlar
    Çocukluğunda fiziksel-cinsel travma öyküsü olanlar
    Eşlik eden ruhsal veya tıbbi rahatsızlığı olanlar (özellikle kalp ve akciğer hastalıkları)
    Aşırı korumacı veya fazla müdahale ile büyütülen çocuklar
Tek bir kaygı bozukluğu olmadığı için tek bir tedavi de yoktur. Genel anlamda söylersek mevcut kaygı bozukluğuna yönelik spesifik tedaviler bulunmaktadır. Yapılan çalışmalar birçok kaygı bozukluğunda ilaçların faydalarının olduğunu, ilaçsız veya ilaçlarla beraber psikoterapinin de (bilişsel davranışçı tedaviler ve diğer psikoterapi çeşitleri) kaygı bozukluklarının tedavisinde gayet etkili olduklarını göstermiştir.

Kaygı Bozuklukları Nelerdir ?

Yaygın Anksiyete Bozukluğu
    Panik Bozukluk
    Özgül Fobi
    Sosyal Fobi (Sosyal Anksiyete Bozukluğu)
    Ayrılma Kaygısı Bozukluğu
    Madde Kullanımına Bağlı Anksiyete Durumları

Yaşlılarda Anksiyete Bozuklukları
Yaşlılık dönemi tekrarlayan kayıplarla seyretmesi bakımından hem depresyon hem de yaygın anksiyete bozukluğu başta olmak üzere kaygı bozuklukları açısından riskli bir dönemdir. Klinik pratikte kaygı bozuklukları yaşlılarda sık görülmektedir ve tedavi çok kolay olmamaktadır. Yaşlılarda eşlik eden tıbbi durumlara ilişkin belirtilerin, ilaç yan etkilerinin kaygı bozukluklarında görülen belirtilerle karışması; yaşlıların ruhsal yakınmalarını anlatmak konusunda isteksizlikleri kaygı bozukluklarının tanınmasında zorluklara neden olabilmektedir. Klinik pratikte sık karşımıza çıkan bir durum düzenli tedavi gerektirecek tıbbi rahatsızlıkları olan yaşlılarda ölümle ilgili kaygıların tarifleniyor olması veya bedensel belirtilere (nefes darlığı, çarpıntı) gösterilen hassasiyet sayılabilir.

Anksiyete (Kaygı) Bozukluğu Hakkında Soru Sor